Vybavíme si klasickou situaci. Jen tak z nudy projíždíte Seznam a na boku na Vás stále vyskakuje nějaký banner, na který nezaměřujete nijak zvlášť pozornost. Po chvíli se podíváte na jakýkoliv e-shop a projíždíte si boty, přičemž přemýšlíte, jaké byste nejradši zakoupili. Dostanete hlad a jdete si udělat jídlo, počítač vypnete. Dojíte, vrátíte se zpět k přístroji a opět otevřete Seznam, kde na Vás stále vyskakují ty bannery. Jenže teď přichází změna, jelikož je na nich vyobrazeno několik bot nenápadně podobné těm, které jste si před chvílí projížděli. Mnozí si myslí, že se jedná pouze o náhodu, ale to je omyl.
Cílení reklam na internetu je dnes už v podstatě byznys, kdy existují různé marketingové firmy, které se právě zaměřením reklamy na uživatele zabývají. V podstatě sledují, z jaké IP adresy byl prohlížen nějaký obsah a poté reklamu daného obsahu přiřadí právě k vaší adrese, respektive k adrese uživatele. Firmy tvrdí, že jde pouze o vylepšení, které se snaží poskytnout všem. Vysvětlují to tak, že uspokojí přání svých klientů, kteří si za reklamu zaplatí a cílí ji jen uživatelům, které daný obsah zajímá.
Mezi první inzerenty řadíme třeba Prodigy, reklamu cílíla už v osmdesátých letech minulého století. Dnes se stačí jen málo informovat a naleznete opravdu hodně firem, které vám tyto služby poskytnou. Co se týče ceny, tak je hodně individuální. Záleží, jakou firmu se svou prosbou oslovíte. Čím „větší“ firmu oslovíte, tím větší návštěvnost dostanete, čím větší banner zakoupíte, tím větší pozornost upoutáte. Jedná se spíš o finanční stránku věci. Čím více investujete, tím větší šance na upoutání a získání nových klientů. Někomu tento byznys může připadat jako podvod, můžeme říci, že se jedná o využívání lidí za účelem získání peněz. Je to takový kolotoč, ze kterého je náročné vystoupit.